Author: Eskil Homb (page 1 of 4)

Vinjejubileum

Enno ein Gong fekk eg Vetren at sjaa, for Vaaren at røma

Sånn begynner Aasmund Olavsson Vinjes «Vaaren», som feirer jubileum i disse vårdager. Denne og flere andre tonesatte Vinjedikt får du høre i Hadeland Kultursal fredag 06.04 klokken 19:00. I anledning Vinjes 200 års jubileum skal vi spille konsert sammen med mannskoret KK på Gran, hvor Vinje døde i 1870. På konserten får du blant annet høre elleve av Griegs Vinje-sanger i helt nye arrangementer og uroppføring av et helt nytt verk, «Jøtunheim», skrevet og arrangert av komponisten Ragnar Søderlind. Alt dette og mer på dagen 200 år etter at Vinje ble født.

Programmet består av:
Festfanfare – Ragnar Søderlind
Det syng for Storegut – folketone arr. Ragnar Søderlind
11 Vinjesongar ( opus 33 1-9 og 11-12) – Edvard Grieg arr. Ragnar Søderlind
Jøtunheim – Ragnar Søderlind

Hele programmet dirigeres av Ragnar Søderlind.  Det vil i tillegg bli tekstlesing ved Gunvor Raastad. Her er det mye å glede seg til, og vi håper å se deg i Hadeland Kultursal fredag 6.4 klokken 19:00. Billetter koster 250,- og kan kjøpes her eller i døra.

Foto: hadeland.no

Foto: hadeland.no

Foto: John Vint

Foto: John Vint

NM 2018

Neste helg braker det løs i Bergen og vi kan nesten ikke vente til årets vakreste eventyr; NM brass 2018!

Fredag 09.02 spiller vi årets pliktnummer «Aubuade – Dawn song of the Fabulous Birds» av Torstein Aagaard-Nilsen. «Aubade» er opprinnelig tinget av NMF som pliktnummer i EM for Brass Band i 2003, og er basert på komponistens tanker rundt fuglesangens motiviske natur.
Komponisten sier selv om stykket:
Jeg husker ble vekket av måkenes intense «party»-lyder rett utenfor huset vårt i Lofoten. Få vil kalle det vakkert, spesielt ikke klokken halv fem om morgenen.
Men jeg ble fascinert av å lytte til fuglenes allsidige musikalske språk. De synger ikke lange melodier eller lange fraser, men heller lyder og signal som formes i korte motiv. Jeg er ikke så opptatt av å ha et program for verket. Det eneste jeg vet er at ved å tenke på den hørte dragesangen, sangen fra en griff, lyden av en dodo, så ble kreativiteten min stimulert. Det hele begynner med en bariton-kadens som vekker alle sovende skapninger. Snart begynner alle å synge sin sang på den ene eller andre måten. Komposisjonen har en burlesk scherzo-karakter som inkluderer rolige ekspressive mellomspill. Tradisjonelle element som melodi og harmoni er kombinert med lyder som ikke er så vanlige å høre i brass band, og effekter skapt ved hjelp av mange ulike muter brukt samtidig, og synging og spilling samtidig. I år, som i fjor, er det lukket bedømming av pliktnummer og trekkingen vil foregå fredag morgen.  Følg oss på Facebook og Instagram for å være den første til å få vite når vi spiller fredag.

Lørdag 10.02 spiller vi vårt selvvalgtnummer «Journey of the Lone Wolf» av Simon Dobson. Stykket beskriver den kjente komponisten Bela Bartoks liv og musikk gjennom de tre satsene «Capturing the Peasants’s Song», «Night Music» og «Flight and Fight».  Bela Bartok (1881-1945) var en av de viktigste komponistene i på 1900-tallet. Hans verk syder av energi og farger, med røtter i hans elskede hjemland, Ungarn. Men Bartok ble født på en tid med store sosiale og politiske omveltninger. Han var et stille og ensomt barn, og på grunn av sykdom hadde han svært lite kontakt med jevnaldrende. Trøsten fant han i folkemusikken, og hans mor lærte han tidlig å spille piano. Mange av Bartoks komposisjoner, spesielt i de langsommere satsene, ble titulert «Night Music», og vekker tanker om de mystiske nattetimene og mørkre.

1. Capturing the Peasants’ Song: Den unge Bela Bartok møter Zoltan Kodaly etter å ha flyttet til Budapest, og kameratene legger ut på oppdagelsesferd en sommer på den Ungarske landsbygden. Her samler og katalogiserer de en utrolig mengde og bredde av sigøyner- og folkemusikk, med utsprung fra hele Balkan. 1. Verdenskrig starter, og Bartoks elskede Ungarn blir satt i fullstendig kaos.

2. Night Music: Bartok var tidvis en kald, distant og ensom mann. Hans få øyeblikk av varme og ømhet portretteres i andre satsen gjennom en rekke av espressive soloer. Hans korte, men svært intense affærer vitner om en kjærlighet han inderlig lengtet etter, men aldri kunne oppnå. Simon Dobson sier selv at jazzen er hans nattersmusikk, og at han her forestilte seg hva Bartok kunne ha hørt på i USA senere i livet.

3. Flight and Fight: De to verdenskrigene førte til at Bartok måtte forlate Ungarn og rømme til Amerika. Bartok omtalte seg nå som anti-fascist, og følte seg både isolert og svært opprørt. I siste sats beskrives Bartoks lengten etter enklere tider, og vi hører både sigøynermusikken som inspirerte han som ung i tillegg til hans kompositoriske utvikling til desto dypere klangfarver og mørkere tematikk.

Verket ble tinget av Nicholas Childs og Black Dyke Band i 2014

Vi skal spille som nummer 9, og går på scenen i Grieghallen kl.19.15!

Årets dirigent er ingen ringere enn franske Florent Didier! Didier ble i 2008 ansatt som sjefsdirigent for Paris Brass Band. De har under Florents ledelse vunnet både French Open og det franske nasjonale mesterskapet. I tillegg til dirigering og undervisning, spiller han solotrombone i det franske luftforsvarets musikkorps og er medlem av the Feeling Brass Quintet. Vi er kjempeglade over å ha med Florent på laget, og gleder oss til å spille i Grieghallen under hans ledelse! Dersom du ikke er i Bergen streames konkurransen gratis på livestream.com!

Midnattskonsert 2017

Tradisjon tro holder Jaren midnattskonsert i Tingelstad kirke natt til juleaften. Sammen med dirigent Bjørn Sagstad og solist Reidun Sæther håper vi å kunne dele en musikalsk time med dere før kirkeklokkene ringer julenatten inn.

Reidun Sæther ble for alvor kjent for det norske folk da hun kom til finalen i Stjernekamp i 2014. Hun debuterte som plateartist samme året med albumet «Where my Secret Lies». I november 2016 slapp hun plate nummer 2, vinterplaten «Frostroser». Her synger hun en blanding av julemusikk og egenkomponert musikk på norsk. Det er ikke for ingenting at hun synger for utsolgte hus i hele Norge – hun har kanskje en av de flotteste stemmene landet har å by på. Med sin nye vinterplate Frostroser tar Reidun sitt kunstnerskap enda et steg videre, nå også som låtskriver og tekstforfatter. Her tar hun for seg det vakre og storslagne så vel som det sarte og intime som omhandler livet og kjærligheten. Det er både julemusikk og nyskrevne sanger, og hele plata er på norsk!
Kom å opplev henne sammen med Jaren Hornmusikkforening i lille julaftens 23. time.

23. Desember kl. 23:00
Tingelstad Kirke
Sangsolist: Reidun Sæther
Dirigent: Bjørn Sagstad
Billettpriser: 300,- (nede), 250,- (galleriet)
Billettsalg: Fra 15. november på KIWI Jaren, butikkens åpningstider, eller på tlf. 97682520 ons/tors/fredager mellom 18.00 og 20.00

Siddis Brass 2017

Jaren Hornmusikkforening deltar på Siddis brass 2017 lørdag 3.november i Stavanger konserthus. Vi spiller kl.14.15 i Fartein Valen under ledelse av vårt nyeste bekjentskap på dirigentfronten Paul Holland! Paul Holland er en britisk dirigent som opprinnelig kommer fra Wales. I 2009 ble han sjefsdirigent for Flowers band fra Gloucestershire i England – en posisjon han hadde fram til 2017. Her har han oppnådd gode resultater i både inn- og utland. Holland er utdannet alt-hornist og har spilt med blant annet Black Dyke Mills Band. På Siddis skal vi fremføre et helt nytt konsept skrevet av Dan Price, som blant annet skrev vårt selvvalgte NM-stykke «Yggdrasil» til NM 2015. Vi kommer med mer informasjon om programmet senere – følg med på facebooksiden vår!

Høstkonsert 2017

Den 24. september spiller vi vår årlige høstkonsert. Denne gangen står Gustav Holsts «Planetene» på programmet. Dirigent for konserten er skotske Russell Gray som med sin brede erfaring fra både orkestre og brass band kommer til å gjøre dette til en magisk aften i Hadeland Kultursal. Sammen med konferansier Knut Jørgen Røed Ødegaard fra Jevnaker vil han lede oss gjennom en kveld full av flott musikk. Røed Ødegaard er utdannet astrofysiker og har jobbet ved Institutt for teoretisk astrofysikk ved Universitet i Oslo i tillegg til å ha vært daglig leder for solobservatoriet på Harestua. Han skulle med andre ord være godt kjent for Hadelandspublikumet.  «Planetene», som består av sju satser, er originalskrevet for symfoniorkester, men er arrangert for brass band av diverse arrangører. De forskjellige satsene forsøker å beskrive planetene som de blir fremstilt i astrologien.  Verket ble ferdigstilt i 1916, men det ble ikke offentlig fremført i sin helhet før i 1920 da London Symphony Orchestra spilte det i Royal Albert Hall.

Verket består av satsene
Mars – The bringer of War arr. Stephen Roberts
Venus – The bringer of Peace, arr. Stephen Roberts
Mercury – The winged Messenger, arr. Stephen Roberts
Jupiter – The bringer of Jollity, arr. Stephen Roberts
Saturn – The bringer of Old Age, arr. Stephen Roberts
Uranus – The Magician, arr. Stephen Roberts
Neptune – The Mystic, arr. Ray Farr
Planetene varer i sin helhet i cirka 50 minutter, og Holst selv beskrev verket som «en rekke stemningsbilder».  Han skal også ha sett på det som et bilde på livets gang der «Mars» er en hard start, «Venus» er et mye roligere svar til «Mars»,  «Mercury» kan bli ansett som en budbringer mellom vår verden og andre. «Jupiter» beskriver livets glansdager.  «Saturn» er et bilde på modenhet, men viser og at eldre dager ikke nødvendigvis er ferdfylte og glade. «Uranus» er en «scherzo med skråblikk», mens «Neptune» avslutter det hele med en ro som trollbinder publikum.

I tillegg til Jaren kommer du til å høre Anne Beate Solstad Eide på piano og sangere fra korene Karteswingen og Hikk. Vi gleder oss veldig til å framføre «Planetene», og håper vi ser deg i Hadeland Kultursal søndag 24. september klokken 18.00.

Older posts

© 2018 Jaren Hornmusikkforening

Theme by Anders Noren — Up ↑